Praktijkverpleegkundigen & Praktijkondersteuners > Nieuws

17-01-2012

Onderzoek naar effect vitamine D en zoutbeperking bij nierpatiënten

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start samen met vier andere ziekenhuizen in Nederland een onderzoek naar de beschermende werking van vitamine D en zoutbeperking bij nierpatiënten.

Het doel van dit onderzoek is om de toevoeging van vitamine D en zoutbeperking te combineren. Zo zal duidelijk worden of zinvol is om vitamine D toe te voegen aan de huidige behandeling van nierpatiënten.

Uit een recente studie bleek dat vitamine D door het verlagen van eiwitverlies in de urine een nieuwe behandeling voor nierpatiënten kan zijn. Ook heeft het UMCG veel onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van zoutbeperking in combinatie met medicijnen bij nierpatiënten.

Het onderzoek, dat mede mogelijk is gemaakt door de Nederlandse Nierstichting, gebeurt in samenwerking met ZGT Almelo, het VU Medisch Centrum Amsterdam en het Medisch Centrum Alkmaar. Waarschijnlijk zullen vijftig volwassen patiënten met een chronische nierziekte zonder diabetes meedoen. De eerste resultaten van de studie worden begin 2014 verwacht.

Bron: Gastvrije zorg

  Delen op Twitter
LAN
We zijn op zoek naar een enthiousiaste collega die onze vertegenwoordigster wil ondersteunen bij activiteiten van de LAN (longalliantie Nederland). Voor meer informatie mail naar
E-learning
We zijn op zoek naar enthousiaste collega's die ons willen ondersteunen bij de E-learning. De activiteiten bestaan uit onderwerpen bedenken, artikelen lezen en beoordelen. Voor meer informatie mail naar
De Praktijk
We zijn op zoek naar enthousiaste collega's die ons willen ondersteunen bij het schrijven van ons tijdschrift 'De Praktijk.' De activiteiten bestaan uit het bedenken van onderwerpen, schrijven van teksten, artikelen lezen en beoordelen. Voor meer informatie mail naar