Congres 31 maart 2016

De scholing wordt georganiseerd door de setting verpleeghuiszorg en de setting verstandelijk gehandicaptenzorg. Beide settings vallen onder de V&VN praktijkverpleegkundige & praktijkondersteuners.

Wil jij je kennis verbreden en je verdiepen in onderwerpen uit de ouderenzorg en/of gehandicaptenzorg? Kom dan naar deze nascholing waar je in contact komt met collega’s uit het hele land. Er is volop gelegenheid om te netwerken tijdens de pauzes

Onderwerpen

Mondzorg
Mondzorg in verpleeghuizen en instellingen voor VGZ beter organiseren. Hoe wordt de richtlijn Mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten in instellingen uitgevoerd? Wat kan de rol van de praktijkverpleegkundige zijn bij  het verbeteren van  mondzorg in de zorginstelling.  Wat zijn risico’s van een slecht gebit? We hebben tandarts/ medewerker van Omnios  mondzorg bereid gevonden om ons hierover te scholen en informeren.

Workshop 1: Obstipatie
Veel ouderen en mensen met een verstandelijke beperking hebben last van obstipatie als gevolg van verminderde darmwerking, medicatiegebruik, verminderde mobiliteit of gebrek aan intake van vezels of vocht via de voeding. Welke interventies kunnen we als praktijkverpleegkundigen toepassen? Waar moet je rekening mee houden als je een obstipatiespreekuur wilt starten?
Tijdens deze workshop zal Bene Timmer, een zeer ervaren praktijkverpleegkundige werkzaam in de gehandicaptenzorg, ons bijpraten over dit onderwerp.

Workshop 2: Pijnherkenning en beleving
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is er vaak sprake van onderdiagnostiek op ge- bied van pijn. Deze doelgroep maar ook mensen met een dementieel beeld zijn niet in staat aan te geven dat ze pijn hebben en uiten dit in moeilijk verstaanbaar gedrag, vermoeidheid of andere gezondheidsproblemen. Hoe kunnen we pijnklachten herkennen en objectiveren? Welk verband is er tussen slaap en pijnproblemen? Welke invloed heeft pijn op de gezondheid, het welbevinden en het dagelijks leven? Welke behandelmogelijkheden zijn er en welke mogelijkheden biedt complementaire verpleegkundige zorg hierbij?

Valpreventie
Valincidenten in verpleeg- en verzorgingshuizen en instellingen voor verstandelijk gehandicapten komen zeer frequent voor, met een grote kans op (ernstig) letsel en een vermindering van de gezondheid en kwaliteit van leven van de bewoners. Wat is de rol van de praktijkverpleegkundige in het voorkomen van valincidenten en opsporen van valrisico. Met welke tools kunnen we zelf aan de slag en welke adviezen kunnen we geven aan zorgteams en mantelzorgers. Een workshop die wordt samengesteld en verzorgd door Vilans en/of Veiligheid NL.

Informatie

Inschrijving:
Klik  hier  voor het aanmeldformulier.
Mail het formulier naar:  scholing@pvkpoh.nl . Binnen enkele dagen ontvang je een bevestiging en factuur.

Accreditatie:
De nascholing is geaccrediteerd voor 4 punten bij kwaliteitsregister V&V

Kosten:
€ 60,- voor leden van V&VN
€ 75,- voor niet-leden

Doelgroep:
Praktijkverpleegkundigen werkzaam in het verpleeghuis of verstandelijk gehandicapten zorg.

Mail naar scholing@pvkpoh.nl

Deze nascholing is namens de V&VN  PVK /POH georganiseerd door: Anjo Wijckmans, praktijkverpleegkundige verpleeghuis. Inge Piels praktijkverpleegkundige verstandelijk gehandicaptenzorg. Petra Dijkstra, congresorganisator

Reacties

Nog geen reacties aanwezig.

Log in om reacties te plaatsen bij dit bericht.